onsdag den 16. februar 2011

Chili i forrådskammeret.

Så er den sidste skefuld henkogt ( hedder det mon det ) chili fra sommerens overflod fortærret. Men der er jo længe til næste høst :(.... næste år tager vi revanche.

Alle, som har haft chili i drivhuset, ved, at det kan være en kamp at få spist op.

Vi brugte en del i vores urtesalt men stod alligevel til sidst med en masse blendet chili, som vi ikke lige vidste, hvad der skulle blive af.

På bedste Camilla Plum stil blev det hældt på glas. Låget blev skruet på og derefter let løsnet igen, inden glasset røg en tur i ovnen ved en 150 gr. såvidt jeg husker. Det stod der i hvert tilfælde så længe, at chilifrugterne begyndte at boble.

Med grydelapper ( VIGTIGT ) blev glasset taget ud af ovnen, låget skruet på og sat til afkøling. Og så tog vi først hul på det for en 14 dages tid siden.

Meget lækkert og nemt at sætte lidt spjæt i kødsovsen, dressingen og øvrige retter, som kan tage det.

14 kommentarer:

  1. Jeg bliver altså nødt til at dyrke chili i år. Har aldrig prøvet det før, men så Jamie Oliver på TV forleden og blev vildt inspireret.
    Er det ikke nu man skal så? Synes jeg har læst at det skal gøres rimelig tidligt på året.

    SvarSlet
  2. hej Mutter...når man først har dyrket chili og brugt det i madlavningen....ja så er jeg alvorligt bange for, at det er kommet for at blive...jeg har også set rigtig mange af Camilla Plums udsendelser og også den om henkogning...jeg har dog ikke brugt henkogningsmetoden endnu, men det skal nok prøves...vores største brug af chili har været chilipasta og det var med vemod, det sidste glas blev brugt men det er efterhånden ved at være noget tid siden...i år skal vi dyrke langt flere chili...for jeg er solgt til chili ærlig talt....
    forresten så jeg også jamie Olivers udsendelse om chili og peber og jeg synes også han er vildt inspirerende....
    Dejligt billede...

    SvarSlet
  3. Nøj, det er en god ide. Det skal da helt klart prøves, for netop det med at have masser af chili i overskud er bare så ærgeligt ;)

    SvarSlet
  4. Ja, den metode er rigtig god, jeg har kun prøvet med tomater, men det er da en drøm!

    SvarSlet
  5. Uhmmm vi elsker også chili i maden hos os...;-D

    SvarSlet
  6. Lene: Ja det er fint at så nu, men du kan også nemt nå det i marts. Faktisk kan du overvintre planterne, hvis du gider og har plads... så har de et forspring næste år.
    Anita: Øv den Jamie udsendelse har jeg ikke set. Måske kan jeg støve den op på nettet. Chili pasta... hvordan laves det ?
    Margrethe: Ja og til sidst gider omgangskredsen ikke engang at have flere :(
    Lavendel: Man må jo kunne gøre det med alt muligt. Måske også peberfrugter. Uhm.
    Rejen: Enten er man hader eller også er man elsker... der kommer flere og flere elskere. Vidunderligt med en verden så fuld af kærlighed :)

    SvarSlet
  7. hej Mutter...opskriften er fra Politikens Syltebog af Anne Hjernøe fra 2003... s. 145:
    20 røde chilifrugter, 3 fed finthakket hvidløg, 1-2 dl æblecidereddike, ½ dl. rørsukker, og så bruges der Atamon til at skylle glassene i.

    Rens og hak chilierne fint i en foodprocesser. Brug gummihandsker, når du arbejder med så mange chili.
    Kom alle ingradienserne i en gryde og kog ved svagt blus i ca. 15-20 min.
    Hæld chilipastaen på skoldede glas skyllet med atamon og luk glassene med det samme.

    Vi brugte en del tid på at fjerne kernerne fra chilierne men det vil vi ikke gøre næste gang for det er et stort arbejde....og chilipastaen bliver bare mere stærk med kernerne i, det er det hele...vi lavede både af røde og grønne chili og havde en del glas i løbet af vinteren og det var lækkert i mange reter...og som du skriver om den henkogte chili, så giver det simplethen et pift til en ret....vi brugte to slags chili..De cayenne og Hot Lemon....og vi blandede dem bare...

    SvarSlet
  8. Umhhh - det lyder altså ret lækkert. Tænk at have overskud til at lave den slags. Gid det var mig.
    Klem MARIANNE

    SvarSlet
  9. Anita: Tak for info. Kan man smage eddiken ? Den er jeg ikke så hooked på.
    Marianne: Hvor dejligt, at høre, at man har overskud til noget. Jeg føler efterhånden, at loftet er ved at ramle ned over hovedet på mig. Du har bl.a overskud til at male og bo smukt. Her ser det altid ud, som om, at der er smidt en bombe :)... og så er det ikke engang løwn.

    SvarSlet
  10. Har du prøvet at lave Camilla Plums Harissa http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/og-den-sorte-gryde/Opskrifter/2010/uds_3/20100209143624.htm ? Den smager virkelig lækkert, nærmest som en slags chilipesto, og er faktisk ikke så stærk som jeg regnede med. Ville godt have haft den lidt stærkere. Jeg brugte godt nok friske chilier, men alligevel... ;-)
    Kh Maria

    SvarSlet
  11. Hej Mutter
    Mine vandrebøger efterlader jeg på hotel, cafe, tog, kantine m.m. Det sker ofte at jeg efterlader den hos en veninde. På mit tidligere job som underviser, lod jeg den ligge på skolen. Få gange er jeg stødt på min egen vandrebog igen og så er det sjovt at kigge på første side for at se hvor den har været og hvem der har læst den. Klem MARIANNE

    SvarSlet
  12. Hyldemor: Guf, hvor ser det lækkert ud. Gu´ve´, om man ikke kunne bruge friske chili i også ?
    Marianne: Ja det må være en god fornemmelse.... jeg har smidt lidt ud i dag :)

    SvarSlet
  13. Det kan man sagtens. Det gjorde jeg i hvert fald. Om det så er derfor at den ikke blev lige så stærk, det ved jeg ikke... Men mon...

    SvarSlet
  14. Hej Mutter !

    aporopos chilipastaopskriften med eddike, så må jeg sige at jeg synes ikke man overhovedet kan smage eddiken, chilipastaen er faktisk ret sød, synes jeg...men hvordan den er i fohold til de ehnkogte ved jeg ikke for jeg har ikke prøvet de henkogte....men har idé om at gøre det...
    iøvrigt surt med finanskrisens indtog i huset.... :O)

    SvarSlet

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger