søndag den 13. februar 2011

Frø såning.

Jeg har sået hjerte-frø. Og nu er de første begyndt at dukke op. Et lille lyserødt hjerte på en lille lyserød stilk. Kan det være mere sødt.

Hjerte frøene såede jeg for nogle få dage siden i så og prikle jord fra Fakta. Bakkerne blev sat i vinduet i stuen, hvor jeg skal hilse og sige, at de BESTEMT IKKE pynter. Men når så sådan et lille hjerte titter frem, er hele menageriet tilgivet.

Det lille hjerte skal nu bare vokse sig større og større og en dag ende med at blive et violet blomkålshoved. Det håber jeg i hvert tilfælde på, og indtil andet er bevist har jeg troen og drømmen om det.

Jeg har aldrig før dyrket blomkål, men én gang skal vel være den første. Nu skal jeg bare have fat på noget net til at holde sommerfuglene væk og dermed også deres æg.

12 kommentarer:

  1. Nøjhhh du er go. Det med såning og køkkenhave, det er ikke lige mig. Jeg egner mig ikke til sådan noget, hvor man skal være i god tid. Desværre.
    Klem MARIANNE

    SvarSlet
  2. Meget passende med hjertespirer, nu da Valentines dag er lige om hjørnet ;-)

    Bedste søndagshilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Marianne: Så kan du til gengæld både noget med indretning, malerier og tørlæder.... og snart overhaler du mig vel på bagefronten ?
    Birgitte: Valentines dag ??? Hvad er det for noget ? Jeg lader dit svar passere videre til Fatter ;)

    SvarSlet
  4. Det er jo ikke mindre end fantastisk :-) Super fint lille frø, og sjovt at se. Vidste slet ikke, at der fandtes sådan nogle flotte spirer, så tak for kigget. Det kan heller ikke vare mange uger før vores vindueskarme skal fyldes med spirekasser. Det er fantastisk, at se det komme op og senere plante ud og få nytte af det.
    Glæder mig til at følge med kålprojektet.

    Tak for din hilsen på min blog og det gode råd vedr. "følg-knappen". Jeg har nu rykket lidt rundt på det og håber det er lettere at finde for andre.

    Fortsat god søndag!

    Kh. Irene

    SvarSlet
  5. hvor er den yndig - tænk at det bliver til et blomkåldhoved ;-) jeg har opgivet at dyrke kål ;) det lykkes overhovedet ikke for mig.

    SvarSlet
  6. Irene: Det hjalp da gevaldigt - jeg sendte dig lige Landliggerens tip også for at opdatere dig fuldkommen :)
    Margrethe: Jeg har også hørt og set mange ynkelige forsøg, så derfor har jeg heller ikke udsat mig selv for fiasko faren før nu, hvor jeg er blevet lidt mere hårdhudet.

    SvarSlet
  7. hej Mutter....ja det med kålsommerfuglelarverne skal man tage alvorligt....vi dyrkede også kål for år tilbage og uden net, og så opdagede vi de små...ja det er de i starten....og måske ser man dem ikke før de er større...det mest irriterende er at de sætter sig bag på bladene så man skal bøje sig og vende bladene for at få øje på dem...og mit forhold til de små hvide sommerfugle ændrede sig drastisk dengang...men sidste år havde vi net på længe og ventede med at tage det af, til faren for bæsterne var ovre...så vidt jeg husker så kommer de i to omgange....der kom en enkelt ind under nettet, men den blev fjernet....men jeg er ikke mere træt af at dyrke kål, for det er jo skønne og dejlige afgrøder...man skal bare tage sine forholdsregler...men der skal net til efter min mening...og held og lykke med blomkålet....jeg skal også igang med mere såning snart...

    SvarSlet
  8. Anita: Jeg skal helt klart have fat på noget ordentligt net, for at gå og splatte larver ud, det vil jeg ikke !!

    SvarSlet
  9. Hvor er det sødt! Jeg er ikke god til at få noget til at gro - glemmer at vande he he. Ha en dejlig dag♥

    SvarSlet
  10. Tina: Den holder da slet ikke, hvor du kommer fra :) Hurra for grønttorvet.

    SvarSlet
  11. Åh hvor sødt det lille hjertefrø ;-)

    Ha' en fin dag.

    SvarSlet
  12. hej Mutter....uha ja det med at splatte larver ud, det har jeg prøvet...og jeg synes også det er ret klamt og det var også lige før det ødelagde lysten til at dyrke kål...ja det gjorde faktisk..året efter dyrkede vi ikke kål....jeg husker også at hae læst hos Camilla Plum, at de ej heller er hendes store livret...
    :O)

    SvarSlet

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger