lørdag den 24. juli 2010

En kringle med snyd.

Det kan komme over den bedste.

Pludselig bliver man inspireret til at gøre noget, som man ikke burde. Og bagefter kan man enten ærgre sig eller trække på skuldrene.
Det var et kaffebesøg hos Fatters faster Ketty, som satte det hele i gang. Hun inviterede idag på de skønneste nybagte boller med liflig hjemmelavet syltetøj og dertil lettisk kage, som naboen havde foræret hende.

Efter aftensmaden gik jeg lidt og grundede over, hvad hun gjorde, som jeg ikke gjorde, siden hendes bagværk altid blev så perfekt. Jeg kom frem til, at det måtte skyldes øvelse. Så jeg kastede mig ud i noget bagværk, som kun gamle damer ellers laver - nemlig fødselsdagskringle af gærdej.

Opskriften kommer her. Da jeg indtil nu næsten kun har smagt tørre kringler, snød jeg lidt og lavede dobbelt portion af fyldet. Her var jeg selvfølgelig noget spændt på, om det hele ville ende på ovnens bund, men med et par skefulde mel i fyldet blev det på sin plads.

Dejen blandes sammen af
400 g mel
200 g smør
1 pk gær
3 ss sukker
2 æg
½ dl mælk

Denne bredes ud i 12 cm brede stykker, hvorpå fyldet lægges i en stribe i midten. Dejsiderne foldes op over hinanden og trykkes let til.

Fyldet består af
150 g smør
150 g sukker
100 gr marcipan
75 gr rosiner

Efter ½ times hævning, pensles med æg, drysses med hakkede mandler og sukker, hvorefter kringlen bages 20 min ved 200 g.

Nu vil vi alle 4 gå i seng med en sort samvittighed og en kedelig kvalme. Og kringlen skal vi da heldigvis ikke bekymre os om imorgen, for den er spist rub og stub.





8 kommentarer:

  1. Det er bare det bedste at lave ekstra fyld, når man bager :D (Om ikke andet, så for at tage højde for sin egen trang til nyrørt kanelsnegle-/fastelvnsbolle-/kringle-/whatever-snask frisk fra skålen :O))

    SvarSlet
  2. Reke: Korrekt !! Man skal så bare lade være med at tænke på, hvad præcis man putter i munden ;)

    SvarSlet
  3. Jamen, vidste du ikke, at smør ikke er smør, når det er blandet med kanel og sukker? Så hedder det bare 'fyld' - og det kan da ikke være usundt ;o)

    SvarSlet
  4. Hihihi...... jeg synes bager kringler er noget af det kedeligste... Men hjemme bagtet MUMS.. Jeg kan bare ikke finde ud af det...¨

    Må da vist prøve din opskrift en dag.. Bare ikke lige ... her i dag... Vi fik rigeligt med jordbær kage i går... fløjt...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Haha, sikke en herlig historie :-) Jeg har vist aldrig prøvet at bage kringle, men dit øverste billede ser jo forjættende ud ;)

    SvarSlet
  6. Reke: Selvfølgelig ikke. Det, som sidder på sidebenene er jo også bare fyld ;)

    Jule mig: Jordbærkager passer vist også mere til årstiden end sådan en tung rullegardins kringle.

    Madame: Det er fordi, at du ikke er blevet gammel nok. Kringle-bagning kommer med alderen ;)

    SvarSlet
  7. Hej Mutter...den ser lækker ud...og jeg er vist heller ikke gammel nok endnu ( bagte dog kringle da jeg var yngre med marcipanfyld husker jeg og den var dyr at lave).....men det kan jo komme op i en igen for det med ekstra fyld lyder sørme godt......

    SvarSlet
  8. Anita: Ja at bage hører absolut ikke altid til i den billige ende...især ikke hvis der skal marcipan, mandler, valnødder o.l. i.

    SvarSlet

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger