torsdag den 22. april 2010

Den første investering.

Igår aftes kørte Fatter, Lillepigen og jeg op til Skanderborg, hvor en hulens masse nybegyndere i biavl var samlet.

Samlingsstedet var Bakkegården, hvor vi fik rundvisning og hørte om arbejdsområderne på gården. Pyh ha - efter sådan en rundvisning føler man sig virkelig virkelig som nybegynder.

Lillepigen var meget i tvivl, om hun gad med, for der kom en masse i fjernsynet, som hun havde glædet sig til + at lektiebogen var fyldt til randen. Vi fik hende alligevel lokket med vel vidende, at dette ville blive en større oplevelse for hende end div. tv udsendelser.

De første par timer frøs vi som små hunde, og jeg kunne godt se på Lillepigen, at hun så bitterligt fortrød sin medvirken. Men da vi kom ind i varmen igen og fik små lækre muffins tøede både kroppen og humøret op igen. Og da Fatter begyndte at bestille varer, kom der for alvor glød i kinderne på os alle. Fatter og Lillepigen fik røde kinder i deres iver, mens mine blev noget rødere i takt med, at investeringen voksede.

Vi havde hørt, at det ca. kostede 10.000 Dask at starte op som biavler, men med Fatters mange Orla Frøsnapper løsninger, mente jeg nu ikke, at det nogensinde ville nå de højder. Men jeg skulle blive klogere.

Igår aftes købte Fatter en begynderpakke, en ekstra jakke, ekstra mad, ekstra stader og endte med at smide 5400,- på bordet. Om et par uger skal muldvarpen igen luftes, for så er bifamilierne klar til afhentning. De koster hver især 1250,- Det er noget mere end andre steder, men vil man have noget ordentligt uden sygdom og med kvalitetskontrol, mår man bide i det sure æble.

Bil + trailer blev i hvert tilfælde fyldt, og Fatter kørte glad hjem med sine nyerhvervelser. I aften skal der pakkes ud. Og jeg aner ikke, hvor han vil gøre af alt det gejl.

Jeg skal dog også huske at sige, at Fatters drøm om Langstroth på et kvarter blev ændret til 12/10, så lad os ikke håbe, at han fortryder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger