tirsdag den 4. maj 2010

Nye høns i hønsegården.

Sidst på eftermiddagen fik jeg lige et indfald og ringede til et tlf. nummer, jeg havde fundet igår aftes.
Nummeret tilhørte Lars fra Kratholt fjerkræs-et-eller-andet. Her fik jeg bekræftet, at han solgte levende høns til 55,- kr pr. næb, og at jeg gerne måtte komme efter 4 stykker.

Fatter og jeg fandt en stor kasse til hønsene og kørte afsted ud mod landlige omgivelser.

På Lars´ lille gård blev vi mødt af 3 glade hunde og Lars. I rask gang gik det om bag gården, hvor hønsene var parkeret i forskellige staldrum. Og så gik det hurtigt.

Inden jeg fik kassen åbnet, stod Lars klar med 4 sprællende høns i én hånd !!! Lars har nemlig kun én arm men kan fange høns, som ingen af os andre kan.

Desværre er det nok gået lidt for hurtigt, for da vi kom hjem og fik åbnet for kassen, sad den smukkeste af hønsene bare helt stille og åbnede ikke øjnene. De 3 andre høns havde øjnene spilet helt op. Senere åbnede den tvungent øjnene, og jeg kunne se, at der ligesom var en halvmat hinde over dem.

Åh, hvor jeg håber, at det ordner sig. Ikke p.g.a. de 55,- kr, men fordi jeg hader at have et dyr, hvor jeg skal tage stilling til dets videre liv eller død.
Nu skal de gøres tamme ved hjælp af lækkerier, og om en uges tid eller to, skal de opleve noget, som de ikke i deres vildeste fantasi havde drømt om; de skal ud på friland og kratte i jorden og æde græs, orm og insekter. Det bliver klasse !!
....og forresten så fik Fatter vist blod på tanden ude på Kratholt gården, for pludselig hørte jeg ham stå og bestille 10 kyllinger til opfedning. 10 kyllinger !!! Hurtigt fik jeg ændret den handel til 4-5 stykker, for det kan helt sikkert gøre det.
Da vi sidste gang ( for 10 år siden ) havde høns til slagtning, fik Fatter da godt nok hugget hovedet af , men de hovedløse høns endte i en sort sæk på vores veninde Dortes trappe ( ifølge aftale ). Selv gad vi ikke rode med fjer og indvolde. Men måske er vi blevet ældre og mere fornuftige? En økologisk kylling fra fryseboksen koster i hvert tilfælde kassen idag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger