søndag den 16. maj 2010

Sådan udnyttes ALT på rabarber.


Jeg ved ikke, hvad der er sket med rabarberne i år. Måske er de i bare arrigskab over ikke at være blevet trukket gået i blomst. Det plejer bare ikke at ske så tidligt på sæsonen.
Jeg fik i hvert tilfælde plukket en lille brøkdel og lavet rabarbertærte - ikke en sædvanlig rabarbertærte. Nej det var "Helene klinikassistents rabarbertærte", som du nu får lov at skrive af. Den er så nem så nem, at jeg endda i skyndingen glemte at putte kokosmel i ;)



Først blev 500 gr. rengjorte og snittede rabarber lagt i mit "Mors dag" tærtefad og ovenpå drysset 125 gr. sukker.

Herefter rørte piskeren en hurtig dej sammen af 125 gr. smør, 170 gr. sukker, 1 æg, 60 gr. mel, 1 knivspids bagepulver.... og 125 gr. glemt kokosmel.

Dejen blev fordelt ud over rabarber og sukker og tærten bagt 25 min. ved 200 gr. Spist med flødeskum og pist borte.
De smukke blomster fra raberberne satte jeg i en mægtig høj sort vase, som jeg fik af min tidligere chef, da jeg rejste. Det så flot ud lige indtil rabarberblomsten havde suget så meget vand fra vasen, at den fik overbalance lige ned i nakken på stakkels Fatter i sofaen.
Men faktum er, at ALT på rabarberplanten blev udnyttet.



2 kommentarer:

  1. Uhm, tak for en spændende opskrift - den skal laves her meget snart, for det lyder forjættende dejligt :-)
    Blomsten er jo egentlig også meget smuk!

    SvarSlet
  2. hvad en smuk blomst! Det synes at være så smuk som glat!

    SvarSlet

Værs´go ordet er dit nu:

På natbordet lige nu

På natbordet lige nu
Gode bøger